Magic the Gathering voor beginnende spelers

Beginnen met Magic the Gathering. Wat is handig om vooraf te weten? Hoe werken de regels van het spel eigenlijk? Welke Magic the Gathering producten moet ik kopen? Op deze pagina helpen we beginnende Magic the Gathering spelers op weg door de basis elementen van het spel uit te leggen.

Elke beginnende speler gaat door deze fase heen. De brug met meer meer ervaren spelers kan hierdoor groot lijken, maar met een paar stappen ben je zo onderweg op je Magic the Gathering avontuur. Vandaar dat we in deze reeks artikelen, je op weg proberen te helpen met een aantal behapbare stukken informatie, zodat je ten eerste niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar ten tweede op deze manier ook zo bewust mogelijk met je budget om kan gaan.

In dit artikel beginnen we dan ook bij het begin, namelijk een introductie van het spel zelf. 

  1. Magic the Gathering: Een introductie
  2. Een Magic the Gathering kaart
  3. Het speelveld
  4. Een speelbeurt
  5. Magic the Gathering Formats

Magic the Gathering: Een introductie

Wist je dat Magic the Gathering al bestaat sinds 1993 en wordt gezien als de voorganger van alle Trading Card Games (TCGs)? Dat het spel al zo lang bestaat en almaar in populariteit blijft stijgen heeft ook groot effect op de complexiteit van het spel. Van het aantal beschikbare kaarten (inmiddels meer dan 25.000 unieke kaarten) tot en met de toevoegingen en wijzigingen van spelregels en spelvarianten. In dit artikel vind je dan ook de basis elementen om het spel onder de knie te krijgen. 

Magic the Gathering in een notendop: Je kruipt in de huid van een tovenaar die door spreuken te spelen (de kaarten in je deck) de levenspunten van je tegenstander(s) probeert aan te vallen, of je eigen punten probeert te beschermen. Zodra je tegenstander(s) geen levenspunten meer hebben, heb je gewonnen. Er zijn nog een aantal andere manieren om een pot te winnen, bijvoorbeeld wanneer je tegenstander een kaart moet pakken maar het deck van deze op is. Deze 'alternative win conditions' laten we in deze fase voor wat het is, puur omdat deze veel minder vaak voorkomen.

Een tip die we je nu al mee kunnen geven; Probeert het spel vooral ook spelenderwijs te ontdekken!

Online beland je al snel in een 'rabbit hole' aan informatie waarin het lastig kan zijn de relevantie ervan te beoordelen. Wij zijn van mening dat vooral een leuke speelgroep het belangrijkste is, of dit nu meer ervaren spelers zijn of net als jij aan het begin staan van hun Magic avontuur. Het enige belangrijke ingrediënt is dat iedereen vooral wil leren en elkaar helpt en de kans geeft om te leren.

Disclaimer: Magic the Gathering bevat verschillende spelvarianten met iets afwijkende regels. Vandaar dat we nu ingaan om een aantal basic onderwerpen die je ongeacht van het spelformaat op weg zullen helpen.

Een Magic the Gathering kaart

De anatomie van een Magic kaart zal al het een en ander duidelijk maken:

Magic the Gathering Card explained

1. De naam van de kaart: Afhankelijk van het speltype zijn er restricties over het aantal van dezelfde kaart in je deck. De uitzondering hierop zijn basic lands, deze mag je ongelimiteerd in je deck stoppen.

2. De Mana Value: dit is hoeveel Mana je moet betalen om de kaart te mogen spelen. De kaart in het voorbeeld kost 1 groene mana, en 2 willekeurige mana.

3. Kaart type: Ten eerste zie je het kaart type in dit geval een (legendary) creature. Daarna zie je (in dit geval, omdat het om een creature gaat) het ceature sub type: Human Monk

4. Set & Rarity: Hier zie je het logo van de set, in dit geval Magic Core Set 21. Daarnaast zegt de kleur, in dit geval goudkleurig, iets over de zeldzaamheid. Oranje staat voor Mythic Rare, Goud voor Rare, Zilver voor Uncommon, Zwart voor Common.

Let op: Deze kleur indicator is pas vanaf de Exodus set toegevoegd, dus oudere kaarten hebben alleen maar zwarte logo's.

5. Regels tekst: Hier staan wat de specifieke regels zijn die door deze kaart in het spel gebracht worden. Meestal spreekt de tekst redelijk voor zich, maar het kan zijn dat specifieke keywords niet zijn uitgelegd. Ons devies als niemand in het spel een term kent: Het internet is je grote vriend.

6. Flavor tekst: Deze tekst voegt regeltechnisch geen directe waarde toe aan het spel, maar is, zoals de naam al doet vermoeden, vooral een bijdrage aan het creëren van de fantasie wereld van Magic the Gathering.

7. Power/Toughness: Creature kaarten hebben, rechts onder op de kaart, twee statistieken staan. De Power (linker getal) geeft aan hoeveel schade het Creature kan doen. De Toughness (rechter getal) geeft aan hoeveel schade er nodig is om het creature te doden.

8. Kaart details: Helemaal onderin staan nog een aantal details die ook geen invloed hebben op het spel. Dit zijn onder andere het serie nummer van de kaart binnen de set, de afkorting van de set en de artiest verantwoordelijk voor de afbeelding.

Het speelveld

Nu we een kaart hebben bekeken, laten we gelijk ook kijken hoe we deze kaarten plaatsen tijdens het spelen. Er zijn grofweg vijf belangrijke posities op de Magic the Gathering 'battlefield'.

1. Creatures (en andere permanent spells)
Dit is waar je de creatures zoals hierboven en andere permanente spells zoals artifacts, enchantments en planeswalkers plaatst. Met deze kaarten ga je proberen het spel te winnen, door bijvoorbeeld het levenstotaal van je tegenstander(s) tot nul te reduceren. Deze kaart types blijven liggen totdat ze, door combat of door toedoen van spells uit het spel verwijderd worden.

2. Lands
Hier plaats je de lands, die je kan 'tappen' om mana te creëren. Met deze mana kun je de 'mana cost' van de spells betalen om ze op het speelveld te kunnen plaatsen. Elke beurt mag je één land uit je hand op het speelveld leggen. 

3. Library
Dit is waar je je deck plaatst (met de achterkant naar boven). Aan het begin van het spel, schud je je deck, plaats je deze op het speelveld en pak je de bovenste zeven kaarten om het spel te beginnen.

4. Graveyard
Hier plaats je kaarten die uit het spel verwijderd worden en eenmalige spreuken zoals sorceries en instants die niet in het spel blijven liggen als ze gespeeld worden. Ook als je kaarten discard komen ze in je graveyard. De kaarten in je graveyard liggen met de voorkant naar boven en mogen elk moment van het spel bekeken worden.

5. Je hand
Dit is eigenlijk geen positie op het speelveld, maar zorg er voor dat je tegenstanders je kaarten niet zien. Aan het begin van elke beurt pak je een kaart naar je hand en aan het einde van je beurt controleer je het aantal kaarten in je hand. Zijn dit er aan het einde meer dan zeven? Dan plaats je het overschot in je graveyard.

Het spel starten

Het spel begint voor iedere speler met een leeg speelveld op je library (je deck) na. Iedere speler begint met 20 levenspunten. Vervolgens pakt iedere speler de bovenste 7 kaarten van de eigen library en is het spel klaar om te beginnen.

Om zo makkelijk mogelijk te beginnen, je speelt Magic door lands te spelen, en deze te 'tappen' (een kwartslag naar rechts te draaien). Hiermee genereer je 'mana'. Met deze 'mana' kun je vervolgens de 'mana cost' van je spreuken betalen. Zoals je wellicht vanuit andere spelletjes zult herkennen: hoe duurder de kosten om een kaart te activeren, hoe groter/heftiger het effect van deze kaart op het spel en jouw potentiële kansen op de overwinning.

Een speelbeurt

Een beurt bestaat uit een aantal phases en deze phases potentieel uit een aantal stappen. Bij het leren van Magic the Gathering is het een goede tip je goed aan de phases en steps te houden en hardop uit te spreken als je van phase/stap wisselt.

  1. Beginning Phase
    De beginning phase bestaat uit 3 stappen.
    Untap step: Het eerste wat je in je beurt doet is het weer activeren van je kaarten door deze weer recht te leggen, te 'untappen'.
    Upkeep step: Dit is het eerste moment dat spelers spells mogen spelen of abilities mogen activeren. Effecten die 'at the beginning of your upkeep' bevatten, gaan nu af.
    Draw step: Nu ben je verplicht de bovenste kaart van je library te pakken. De enige uitzondering hierop is de beginnende speler in een pot met twee spelers, dan mag alleen de tweede speler in de eerste beurt een kaart pakken.

  2. First Main Phase
    Dit is het moment waar je een land kaart mag spelen, maximaal één per speelbeurt. Je mag daarentegen een onbeperkt aantal spells casten (creatures, sorceries, enchantments, artifacts, instants, planeswalkers en battles), mits je de bijbehorende mana cost kan betalen. Ook abilities van kaarten die al in het spel liggen kunnen worden geactiveerd. Tegenstanders kunnen reageren door instants te casten en abilities te activeren. Je main phases zijn de enige momenten dat je land kaarten op het speelveld mag leggen en maximaal één land per beurt.

  3. Combat Phase
    De Combat phase bestaat uit 5 stappen. In iedere stap mogen alle spelers instants spelen en abilities activeren.
    Beginning of combat step: Voordat aanvallers aangewezen worden kunnen spelers in deze stap instants spelen en abilities activeren.
    Declare attackers step: 
    Je kiest welke creatures aan gaan vallen en wie ze aan gaan vallen. De keuzes die je hebt zijn tegenstanders, Planeswalkers of battle kaarten. Dit doe je door ze te tappen (getapte creatures kunnen niet aanvallen).
    Declare blockers step:
    Spelers die aangevallen worden of waarvan planeswalkers of battle kaarten aan worden gevallen, kiezen nu of, en zo ja welke, (untapped) creatures de aanvallende creatures gaan blokken. Meerdere creatures mogen dezelfde aanvallende creature blokken, maar de eigenaar van de aanvallende creature kiest in welke volgorde de damage toegewezen wordt.
    Combat damage step: Nu gaan aanvallende en blokkende creatures schade doen. Niet geblokte creatures aan spelers, Planeswalkers dan wel battles. Geblokte en blokkende creatures aan elkaar. Indien jouw aanvallende creature door meerdere creatures geblokt wordt, kies je welke van deze je als eerste je schade doet. Heeft je creature meer power dan de toughness van de blokker en de blokker gaat dood, gaat het overschot van de power naar de volgende blokker naar keuze, etc. Alle damage gebeurt op hetzelfde moment.
    End of combat step: 
    Dit is de laatste stap als spelers nog in de Combat phase instants willen spelen of abilities willen activeren.

  4. Second Main Phase
    Deze fase is hetzelfde als de First Main phase. Je mag alle type spells spelen en abilities activeren. Als je nog geen land hebt gespeeld deze beurt mag dat nu ook weer. Tegenstanders kunnen instants spelen en abilities activeren.

  5. Ending Phase
    End step:
    Effecten die 'at the beginning of your end step' bevatten worden nu actief. Spelers kunnen instants casten en abilities activeren.
    Cleanup step:
    Indien je meer dan zeven kaarten in je hand hebt, kies je welke kaarten je in de graveyard wil plaatsen, totdat je weer zeven kaarten over houdt. Mochten creatures deze beurt damage hebben ontvangen, maar niet zijn dood gegaan, is dit het moment dat de damage weer verwijderd wordt. Alle 'Until end of turn' effecten houden nu op.

Geïnteresseerd om Magic the Gathering te kopen?

Je leest al deze uitleg waarschijnlijk niet als er geen interesse is om Magic the Gathering te gaan spelen. Mocht je nog geen spel ervaring hebben, is er door Wizards of the Coast speciaal voor nieuwe spelers een laagdrempelig product ontwikkeld:

Starter kit (€16,99)

Magic the Gathering Formats

Wist je dat er al meer dan 20+ manieren (formats) zijn om Magic the Gathering te spelen? Ook al volgen bijna alle formats grofweg dezelfde basis regels zoals hierboven omschreven, zijn er een aantal formats die het waard zijn kort toe te lichten. Hieronder de meest populaire formats aan de hand van een minimale uitleg met de meest karakteristieke elementen.

Commander
Het meest populaire format op dit moment, met name vanwege de meer sociale aard van het format. Ten eerste is dit een multiplayer format, idealiter gespeeld door 4 spelers die een leuk sociaal aspect toevoegt. Daarnaast is er meer willekeur in de kaarten die daadwerkelijk aan bod komen per speler.
Ten eerste omdat Commander decks bestaan uit 100 kaarten (Library van 99 kaarten en 1 zichtbare Commander). Ten tweede vanwege de 'Singleton rule', wat betekent dat er (op uitzondering van basic lands van elke kaart er maximaal één in je deck mag zitten. Potten duren vanwege deze elementen dan ook gemiddeld langer dan de andere formats met een gemiddelde speelduur van ongeveer 90 minuten.

Modern
Ten opzichte van Commander wordt Modern gespeeld met een deck van 60 kaarten en is het een variant voor twee spelers. Op basic lands na mag iedere kaart maximaal vier keer voor komen in je deck. Waar Modern en Standard veel op elkaar lijken, is het grootste verschil dat in het Modern format kaarten vanaf de set 'Mirrodin' in je deck mogen. De spelduur van een pot Modern ligt veelal rond de 20 minuten.

Standard
Waar Standard erg veel lijkt op Modern, heeft deze variant één zeer specifiek element, namelijk dat alleen kaarten uit de laatste sets gebruikt mogen worden, en dus dat de decks waarmee gespeeld worden bij het 'roteren' van sets ook veranderen. Dit is één van de meer competitieve formats die Magic the Gathering kent. 

Draft
Draft en Sealed zijn de zogenaamde 'Sealed' varianten van Magic the Gathering, omdat bij deze formats niet direct gespeeld wordt, maar een deck gebouwd moet worden uit een aantal nieuw te openen (draft)booster packs!
Tot maximaal 8 spelers gaan in een kring zitten, met voor iedere speler drie ongeopende booster packs. Iedere speler opent de eerste booster en kiest één van de kaarten zonder deze aan de andere spelers te laten zien. Vervolgens geeft elke speler de booster pack door aan de volgende speler, totdat alle kaarten gekozen zijn. Op dezelfde manier worden ook de tweede en derde booster pack 'gedraft'.
Vervolgens maakt iedere speler van de grofweg 45 kaarten die ze hebben gekozen, in combinatie met een vrij toe te voegen aantal basic lands, een deck van 40 kaarten. Het leuke aan het Draft format is het strategische element van het doorgeven en terug krijgen van de boosters en het bij iedere Draft vormen en tegenkomen van unieke decks. Waar een losse pot in een Draft vaak rond de 2 minuten duurt, wordt dit Format vaak door de acht spelers in toernooi vorm gespeeld en duren de sessies van draften, deck builden en tegen elkaar spelen vaak meerdere uren.

Sealed
Waar Sealed net als Draft gespeeld wordt door het openen van nieuwe booster packs, is het verschil dat iedere speler 6 booster packs ontvangt en uit deze selectie kaarten een deck van 40 kaarten maakt. Ook in deze decks mogen ongelimiteerd basic lands worden toegevoegd. Het Sealed format kost vaak iets minder tijd en kan al met minder spelers leuk gespeeld worden, maar heeft wel de vergelijkbare elementen van deck building, altijd unieke decks en het uitbreiden van je collectie met nieuwe kaarten.

 

Hopelijk ben je dankzij deze informatie wat wijzer geworden over Magic the Gathering, maar hopen we vooral dat je interesse in het spel gegroeid is!

Mocht je geïnteresseerd zijn geraakt in het beginnen dan wel uitbreiden van je eigen Magic the Gathering collectie, klik dan hier om ons assortiment te bekijken!